onsdag 5 januari 2011

Scooby Doo! Camp Scare 2010

Efter att jag hade haft ett typiskt Scooby Doo-moment med min hund så bestämde jag mig för att jag måste fixa fram lite gammal god Scooby Doo. Tillslut så fick jag tag på Scooby Doo! Camp Scare från 2010.

Handlingen är ungefär följande: När Fred var liten så gick han på Camp Little Moose. På senare år så åker
han och resten av Mystery Inc tillbaka till lägret så att Fred kan få jobba som lägerledare.
När de väl kommer dit så visar det sig att en yxsvingande galning känd som "The Woodsman" härjar i lägret, personalen är livrädd och lägret är inställt för sommaren. Däremot så har tre barn missat meddelandet och åker dit iallafall. Senare i filmen så träffar vi även The Fishman och The Specter som härjande spöken.

Filmen börjar på samma sätt som de flesta avsnitten gör, vi får se personalen på lägret och hur de blir skrämda av spöken, i det här fallet The Woodsman. Direkt efter det så bryter vi över till en mer än irriterande vinjet som håller på för alltid. Tillslut så börjar äntligen äventyret: Mystery Inc har stannat till för att tanka på en mack där en gammal underlig och halvsneaky gubbe jobbar..pang han har exakt samma ögon och näsa som The Woodsman. Jaha där gick hela mysteriet tänkte jag.. Resten av filmen satt jag mest bara ganska uttråkad för jag trodde ju naivt att jag redan hade löst mysteriet.
SMISK FICK JA!
Jag var inte ens i närheten av att lösa det hela, nej nej, långt ifrån.
Mysteriet var mer komplicerat än jag trodde och slutet var en trevlig överraskning, helt underbart.
Dock en sak som var lite konstigt var att hela filmen var förvånandsvärt rå. The Woodsman svingar runt en yxa som han helt seriöst siktar mot halsen på folk, han missar ju såklart varje gång men det verkar som att han verkligen vill döda folk. Han hugger även av repen till en hängbro med folk på så att de faller mot döden.
The Fishman dränker nästan Daphne, hon blir av med sin dykartub och måste dela lufttank med Fred, när de är på väg till ytan så grabbar han våldsamt tag i hennes fot och drar ned henne under ytan.
Plus att under badscenerna så har de självklart badkläder på sig, Daphne och Velma har världens kroppar, nu menar jag c-kupa och bi-midja. Ännu en karaktär vid namn Jessica har en sorts Carmen Electra grej på gång.Vi känner även av en konstig sexuell stämning mellan Fred och Daphne. Under hela filmen så väntar man bara på att ett avkapat huvud och ett par bröst ska dyka upp någonstans.

Det härliga med det här tecknade äventyret är att det är gammal god Scooby-underhållning, animationen är ganska imponerande och håller helt klart. Karaktärerna har sina klassiska utseenden och rösterna är ganska desamma med ett plus att Matthew Lillard gör rösten till Shaggy.
I början så tror man hela mysteriet är löst och att man har listat ut varenda detalj men nej. Fler ledtrådar avslöjas och mysteriet fortsätter.
Mysig underhållning för hela familjen.

2/5