söndag 16 januari 2011

Legion 2010

Jag är inte riktigt säker på om någon missade den stora hypen som var runt Legion?
Alla visade trailern för sina polare, alla pratade om den osv, bara postern ser jättehäftig ut. Kolla bara på den !!!
Självklart så var jag också väldigt pepp, tittade på trailern flera gånger om osv. Tillslut så kom filmen och jag tittade såklart på den. Efter sina ganska exakt 100 minuter så satt jag och förstod absolut ingenting, jag tittade på slutscenerna igen.. och jag förstod fortfarande ingenting. Jag väntade någon vecka, tittade på den igen, och jag förstod fortfarande ingenting.
Ikväll så ville min sambo se på en zombiefilm, jag föreslog Legion och hon frågade vad det var:

Mitt svar var något liknande: Ja gud är less på alla människor och ska göra syndafloden nr2, dock istället för att
använda vatten så skickar han ner änglar som gör folk besatt.. så dom blir ungefär som zombies.. en bunt människor på en ödslig vägkrog mitt ute i öknen kör en last stand emot de besatta. Ärkeängeln Mikael är på deras sida eftersom han anser att syndafloden är fel. Mitt i smeten finns en gravid kvinna som vars barn av någon anledning är människornas sista hopp.
Min sambo tyckte att det lät ganska ok så vi slog på den, efter sina 100 minuter så sa hon ungefär samma sak som jag: Va? Vänta vadå?
Hon sa att hon inte förstod slutet och frågade mig och allt jag kunde kläcka ur mig var de mest logiska sakerna. Jaha? sa hon då, men sen då? slutar det sådär?
Aaa det gör det.. jag vet, jag förstår inte heller nåt.

Filmen börjar av bra med att Mikael (spelad av just nu populäre: Paul Bettany) kommer till jorden, han skär av sig vingarna, tappar sin gloria, stjäl en massa vapen, och skjuter en polis. Så långt är det bra (dock väldigt likt filmen Gabriel från 2007). Efter detta så får vi följa folket på väggkrogen en del och det är här filmen totalt dör. Det är bara vidare och vidare med värdelös konversation, dåligt skådespel, dåligt skrivet manus, ihåliga karaktärer. Den enda som faktiskt ger en trovärdig föreställning är Bob (spelad av Dennis Quaid) och det är nog endast för att är en skådespelare som man älskar att se, spelar ingen roll vad i.

Efter ett tag så blir det lite action med en gammal tant men om man har sett trailern så vet man redan vad som kommer hända. Det blir lite action med en glassgubbe också men som tidigare: om du har sett trailern så vet du redan vad som händer där med.
En otroligt irriterande sak, medan vi ändå är på ämnet med glassgubben: Det här är en scen som byggs upp i säkert 3-4 minuter. Man hör glassbilens ensamma glada men ändå kusliga toner. Man ser framlyktorna lång bort på den ensamma ökenvägen. Tillslut så kommer bilen fram till väggkrogen, stannar, och ut kommer en smal gänglig glassgubbe. Shit vilken creepy kille tänker man.. helt plötsligt så blir han jättedemonig, skriker, och anfaller våra huvudpersoner..de skjuter på honom i 5 sekunder... glassgubben är död.. inget mer med det. Och det här är ett av de många felen med filmen, det är sånna uppbyggnader..och sen händer inget..
Det är jättelånga konversationer och försök till att bygga upp trovärdiga relationer mellan skådespelarna..men man känner ingenting för dem. Som sagt så är det Dennis Quaid som för fram lite men det är inte mycket.

En del säger att om man inte förstod filmen så har man missat poängen.. men nä, jag har verkligen inte missat poängen, det är bara det att poängen är så otroligt.. ofärdlig. Slutet ger inte en känsla av att man har tagit sig igenom något stort.. man får inte känslan av att man har varit med om ett äventyr alls. Det är ganska mycket som om de gjorde filmen, och  när de var på sista scenerna så visade det sig att det inte fanns något manus för dem.
I slutändan så sitter man bara där och tänker "ja det där var ju en...bra? film..eller?..eh?".

Visst den är inte endast dålig, det finns en del schyssta actionscener mellan allt babblande.
Änglarna är ganska trovärdiga och man kan faktiskt få fram ett broderligt band mellan Mikael och Gabriel i slutändan. Man förstår att de verkligen inte vill slåss men att Gabriel gör det gud säger och att Mikael måste stå sin plats för det som är rätt. Visst jag tycker helt klart att man kan hyra den här filmen för 29kr, man få säkert sammansatt en 40 minuters nöje men är det verkligen värt tiden och pengarna?
Ja det kan man fråga sig, personligen så kommer jag troligtvis inte ställa den här i min filmsamling i framtiden.
2/5