lördag 26 februari 2011

Sparta

Så jag antar att vi alla har sett filmen 300?
Vissa älskar den, vissa hatar den !
Roligt verkar det mest vara män som älskar och kvinnor som hatar, det kan ha nåt att göra med att det faktiskt är en typisk grabbfilm. Den tar oss till en sorts Heavy Metal stämning där muskliga män med rakat bröst tar på sig fienden i kallingar och mantel... Det här kan ju verka lite homoerotiskt men nej, det är bara den känslan av att vi är MÄN smed SPJUT och vi gör det som måste göras !
Manligt ! Självklart så står detta gyllenbruna mästerverk i min DVD-samling, och självklart så ser man på den ibland.

 Jag och min sambo satt och tittade på den för någon månad sen.. och i början så har vi en scen där är budbärare säger "This is madness.." Vi vet alla vad som väntar eller hur?

Vår skäggige alfahane vänder sig och yttrar följande: Madness? .... THIS IS SPARTA ! ! ! ! ! !
OCH SPARKAR NED BUDBÄRAREN I DÖDSHÅLET ! ! ! ! ...som tydligen städer hade på den tiden..
Vid detta tillfälle så får vi alla en eld i bröstkorgen, han står för sin stad, och tar ingen skit, han sparkar fienden i bröstkorgen för att visa vem som bestämmer, JA.
DOCK vid detta tillfälle så vänder sig min sambo till mig och säger: Men du...vad menar han egentligen med det? ...jag blir lite förstummad.. ja..ehm..ja..han menar ju..
THIS IS SPARTA... du vet.. Om man tänker efter lite så är det faktiskt sant.. vad fan menar han???
Det här är galenskap..jaja men det här är sparta vettu så det är lugnt !??
Man skulle ju kunna ta det som att : Nej det är inte galenskap, såhär är vi i sparta, vi är våldsamma och har ingen kroppsbehåring..
Men det verkar i alla fall inte riktigt riktigt så att säga, i logikens land så hade det ju varit:
This is madess... madness? WE HAVE HONOR *spark*
This is madness.. madness? This is our place of residence and you cant have it.. please die *spark*

Visst det är en line som vi alla älskar, men är den egentligen logisk?
Man ska kanske inte grubbla i det så mycket och bara ta manligheten som den kommer.. i slutändan:

Come back with your shield.. or on it.