tisdag 22 februari 2011

OZ

Som ni kanske har märkt så har jag inte skrivit här på några dagar, anledning?
Jag har helt enkelt inte tittat på film på några dagar !


Just nu så sitter jag helt fast i serien OZ, en fängelseserien som började i slutet av 90talet och slutade i början av 2000talet! Den gick på tv i många år och är dels känd för att vara HBOs första serie med längre avsnitt.
Det andra den är känd för är att den är väldigt våldsam och brutal.
I OZ så får vi följa ett antal fångar i fängelsets hårda vardag, de flesta dör, blir våldtagna, eller liknande men det finns ett antal som håller sig ganska genom hela serien. Just nu är jag inne på säsong 2 men det finns hela 6 säsonger att täcka så det kommer att ta en stund.
En bra sak med OZ är att det nästan hela tiden händer saker och att man verkligen känner för karaktärerna. Eftersom det inte finns så mycket att göra i fängelset så kommer man karaktärerna på djupet och man lider med dem. En dålig sak med OZ är att ibland så händer det FÖR mycket i avsnitten. Ibland får man liksom känslan av att en del saker bara är framrushade för att något annat ska få hända..
tex inom loppet av typ 10 minuter i ett avsnitt så har en fånge anfallit fångvaktaren.. råkat dödat en annan kille..haft sin rättegång.. dömts..och blivit avrättad.. pang där försvann den intressanta karaktären liksom.
Som sagt en del saker känns väldigt framrushade ibland.
Allt i allt så är det en extremt bra serie och jag rekommenderar den starkt till alla som inte är så känsliga.