torsdag 17 februari 2011

TrollJegern 2010 (Troll Hunter)

Norsk film är ju inte direkt sånt som hamnar på kartan och inte heller det man hyr/ser på bio i första taget.
Jag är inte riktigt säker på hur jag fick veta om den här filmen men jag är riktigt glad att jag såg den.

TrollJegern handlar om ett journalistteam som undersöker ett antal oförklarliga björnattacker som händer här och var i norge. De får höra om en tjuvskytt som har setts i området och de bestämmer sig för att följa efter honom för att ställa några frågor. När de väl får tag på honom så får de veta att han inte alls är någon tjuvskytt utan att han jobbar för staten med jaga troll som kommer utanför sina vanliga jaktmarker.
De blir erbjudna att följa med honom när han jagar för han är nämligen väldigt less på att det han gör är en hemlighet och tycker såklart att allmänheten ska få veta.

Vi har självklart sett ett antal filmer i den här stilen på sistonde, REC, Cloverfield, Paranormal Activety.
Det sköna här är att det inte är nåt konstigt som händer egentligen, det är inte zombies eller aliens eller konstiga demoner som vi följer, utan det är något som är ganska naturligt i skandinavien. 
När trolljägaren berättar om trollen så får man en känsla av att "ok det här skulle faktiskt kunna hända, det här är relativt verkligt." Vi får veta att trollen är däggdjur som finns i två huvudkategorier och som sen bryts ned till subkategorier. Att de reagerar på speciella lukter och varför de inte tål solljus osv.

Från början så får man en känsla av att trolljägaren hatar troll och det är därför han gör det här men nej, medan filmen fortsätter så får man mer känslan av att han absolut inte vill döda troll men det är ett skitarbete som nån måste göra, och han är den ende som kan göra det.
De lever i flera tusen år och på grund av människans utveckling så måste en del dödas.
Att  trollen är en del av naturen men att människor trycker in dem i små jaktmarker utan rätt.
I slutändan så blir det faktiskt riktigt kraftigt.

Visst det finns vissa fel med den här filmen, precis som med alla andra filmer..
Skådespelet är ju inte sådär 100% men man sitter inte och lider medan man tittar på det iallafall.
Sammansatt så är det säkert 35 minuters material av endast bergstoppar och vi-åker-bil-tid och småpratar, det blir lite segt med tiden men man får ha i åtanke att det bygger upp suspens iallafall !
Effekterna är förvånansvärt bra men man är fortfarande väldigt medveten om att det är datoranimerat.. jag vet inte om det är den onaturliga bilden av ett 100m högt troll som gör det eller om animeringen är dålig.. misstänker däremot att det är att man inte är van vid synen, det känns lite konstigt att se på något vis.
Riktigt bra för en film med en budget på ca 19 900 000nok.

Eftersom den här inte lär komma på video i mitt område så laddade jag hem dem, och eftersom jag verkligen inte orkar sitta och koda ur norska i en och en halv timme så hade jag engelsk text till.
Nu är ju inte det här filmens fel men personen som översatte måste ha tagit manuset och bara smällt in det i google translater..
Några exempel på repliker:

Jag går inte in där - Im not fucking there..
Filmar du? - Movies you?
Kolla alla däcken, filma dem. - See the tiers and movies.
Bärgatroll - Bjergtrolderevir (???????)

Det här är iallafall en riktigt rolig film, riktigt bra ide och otroligt härlig att titta på.
Nu ska jag bara få tag på den på dvd också !

4/5