tisdag 8 februari 2011

Crocodile Dundee 1986

När jag var liten så gick den här filmen och dess följegångare frekvent på tv, självklart så spelade jag in
den på VHS och såg den om och om och om igen.
Det gick några år, VHS försvann, man såg mindre på tv, och tillslut så glömde jag bort filmen helt.
För några dagar sen så kom jag på att det var ett bra tag sen jag såg den, så jag skaffade den, satte mig ned, och förberedde mig för nostalgi.

Sue Charlton (Linda Kozlowski) är en journalist som åker till den Australiska vildmarken för att träffa den legendariske
Michael . J Crocodile Dundee. (Paul Hogan) En macho safariägare som är känd för att ha blivit anfallen av en stor krokodil, fått benet avbitet, tagit ihjäl krokodilen, och sen krälat en vecka till säkerhet.
Det visar sig att Dundee är the real deal och Sue vill ta med honom till New York för att göra en
followup story, men hur ska Dundee klara sig i storstadsdjungeln?

Så enkel är ungefär handlingen, självklart så händer en massa crazy grejer när Dundee kommer till storstan.
Han ska såklart hälsa på alla han ser, prova rulltrappor, hissar, och självklart så försöker folk råna honom utan framgång. Av någon konstig anledning så förstår han inte konceptet av prostitution heller..inte som att det är världens äldsta yrke och finns i alla världsdelar..nejnej..
Innan jag såg den här filmen igen så tänkte jag tillbaka på när jag var liten och såg den, vem var det som var skurken nu igen? Visst Sue har ett arsle till pojkvän och det finns en del otrevliga i storstan.. men sen då?
Vem eller vad är det som är hotet?
Efter att ha sett klart på filmen så visade det sig: Det finns inget hot! Det finns ingen skurk!
Det enda som finns är att Sues pojkvän är lite arslig och vill gifta sig med henne.. sen är det inget mer.
Ingen twist, ingen riktigt dramatik... det är bara kulturkrock på hög nivå och visst det är ju lite roligt att se..
Men kom igen tillochmed Djungel 2 Djungel från 1997 hade rysk maffia !

Som det är:
De möts i bushen.
De åker till usa.
Roliga saker händer.
Slut.

Som det bör vara: 
De möts i bushen, dundee känner att någon bevakar honom.
De åker till usa, dundee ser en märklig skugga här och var som verkar bevaka honom.
Roliga saker händer.
När Sue och Dundee vaknar på morgonen så är de fastkedjade på varsin sida av ett rum, 
de vet inte vart de är eller hur det hamnade där. De hittar en bandspelare och spelar upp bandet som finns i.
: HELLO MICHAEL... I wanna play a game ! ! ! ! 
Stor twist.
Slut.

Men nej så fungerar inte alla filmer.. jag vet inte om det är att jag är inskränkt eller vad men för mig så
känns det alltid så otroligt utknullat när den som spelar huvudroll även har skrivit filmen.
Det visar sig att det är Paul Hogan tillsamman med John Cornell som har skrivit manuset, oj vad svårt det måste vara för Paul Hogan att spela sin egen roll.. ifall det inte skulle funka så kan han bara säga att det är meningen och skriva till det i manuset. Det är litegrann som Sylvester Stallone i Rambo och Rocky och alla andra femtioelva filmer som han har skrivit till sig själv.

För att ta upp Linda Kozlowski föreställning: Visst vi kan vara lite mjuk på henne eftersom det här är en av hennes första roller, men när hon säger linen "Don't worry, Im a New Yorker" så vill jag bara strypa henne och kasta ut henne ur fönstret. Den linen själv är så otroligt vidrigt framförd så jag kan knappt förstå det själv.
Direkt efter att hon har sagt det så tror man nästan att djävulen själv ska komma upp ur helvetet, slita ut hennes hjärta, och skrika: JAG TAR TILLBAKA HENNE, DET VAR EN DUM IDE ATT SKAPA HENNE FRÅN FÖRSTA BÖRJAN ! ! ! !
Men yeah, om jag kommer ihåg rätt så tror jag att hennes föreställning blir bättre i de två uppföljarna.

I slutändan:
Rolig familjefilm, Paul Hogan gör en bra machokille, Linda Kozlowski är djävulen,
och handligen är ganska dålig.

2/5